I l'estelada encara estava allà

Fins al 2005, es considerava que el conte més curt de la literatura en castellà (no per força espanyola) era d’Augusto Monterroso: “Cuando despertó, el dinosaurio todavía estaba allí”. Genial, senzillament. Aquell any, un escriptor mexicà anomenat Lomelí, no gaire conegut, va superar el rècord amb el conte “El emigrante”, tan curt, que sense el títol no s’entén el relat: “¿Olvida usted algo? -Ojalá.”. No em consta que en català s’hagi superat aquesta brevetat, però ves a saber… En tot cas, el dinosaure és insuperable, ple de suggestions… 

Per això, avui toca aquest conte, molt curt també: quan es va despertar, l’estelada encara estava allà. N’hi ha de gastades, d’estripades, d’impecables, rebregades, acabades d’estrenar… I les de plàstic rígid, tota una innovació a prova de processos que no està clar quant duraran ni com acabaran. Els balcons, les finestres i les terrasses continuen plens d’estelades, amb una densitat variable segons el barri: normal, el país és així, divers, afortunadament. Però diria, només diria, que hi ha menys banderes espanyoles, cosa que ni m’alegra ni m’entristeix: el prestigi i l’atractiu d’Espanya, ara mateix, és cada dia una mica més indescriptible. 

Fa un any que tinc l’estelada al balcó de casa, a un barri on no abunden especialment, la Maurina. La vaig comprar el dia abans, emprenyat, i vaig penjar-la tal dia com avui, onze de setembre. Per a mi és també una bandera de lluita i de solidaritat amb els que lluiten per votar, encara que no tinc gaire clar què votaré si arriba el moment. Però tinc claríssim que hem de votar i han de deixar de prendre’ns el pèl uns i altres. Diguem que és una estelada pro-consulta, pro-democràcia, per entendre’ns: això només se soluciona votant. I tot i així, ja veurem. Per això continuarà onejant, plogui o faci sol: de moment, per votar, que no serà poc i, surti el que surti, ho canviarà tot… Continuarà l’estelada al balcó l’any que ve per aquestes dates? Com de llarg o curt serà el conte que comencem a escriure avui? En dos mesos ho començarem a saber.

(11 setembre 2014)

Share this:

 
Copyright © El blog de Joan Rovira. Designed by OddThemes