Qui tingui dos o
tres mil milions d'euros per posar a la fresca una temporada, el
millor que pot fer és invertir-los en una autopista. Això, per
començar. I per continuar, t'has de buscar un “soci tonto”, que
inverteixi també diners, directament o indirecta, que et deixi
cobrar als usuaris, que de tant en tant et renovi la concessió, que
s'inventi “peatges a l'ombra” o animalades com el “finançament
a l'alemanya”. I sobretot, que si un dia et van les coses malament,
és a dir, que no en treus els beneficis esperats, tot i que tampoc
no hi has perdut ni cinc, a sobre et rescati.
Quin millor soci per a
això que l'Estat o la Generalitat? Cap. No hi ha socis millors. Fan
autopistes públiques amb diners aparentment privats, que resulta que
en realitat són públics, però diferits. Per suposat, diferits de
tal manera que costen el doble o el triple, però això no importa,
la gent no sap fer números i tot cola que dóna gust veure-ho. I si
al final et rescaten l'autopista, o et paguen indemnitzacions a
sobre, a l'estil Florentino, el negoci ja és senzillament galàctic.
Ho acabem de veure: nou autopistes madrilenyes rescatades de pet, cosa que ja
sabíem fa anys, però que ens han anat venut lentament, com si no
tingués cap altre remei. I al final, ha passat el que havia de
passar: les rescaten amb diners públics, ens enganyen dient-nos que
encara faran negoci, com amb els pisos de la Sareb o els rescats del
Frob, i d'aquí a tres o quatre anys ja haurem perdut el fil i ja no
sabrem ni el que paguem.
De manera que tenim autopistes públiques al
quadrat, o a l'enèssima potència: les paguem en part d'entrada,
després les paguem amb peatges, al final hi afegim impostos
camuflats “a l'ombra” i un bon dia les acabem rescatant o pagant
indemnitzacions. I l'endemà, quan ja s'hagin pagat tots els deutes i
totes les trampes, les tornarem a privatitzar perquè algú ens
explicarà que és més eficient o qualsevol altra bajanada per
l'estil. I, sens dubte, per als accionistes i propietaris del negoci,
s'ha de reconèixer que el sistema és absolutament eficient,
eficaça, rendible, resilient i meravellós. Economia de mercat, en
diuen, i no se'ls escapa el riure, no...