Un balcó sense estelada, però amb olivera

Avui treuré l’estelada del balcó. Està ja una mica bruta i esfilagarsada, descolorida per les pluges i el sol, esquinçada pel vent.

Un dia de setembre del 2013 vaig posar una estelada al balcó. Gran sorpresa per a molts amics i amigues. El Joan s’ha fet independentista? No i sí, però només en part.

Ni sóc ni no sóc independentista, però comparteixo el combat per la dignitat que simbolitza l’estelada: crec que, paradoxalment, és també per la dignitat i la llibertat d’Espanya, segrestada per un nacionalisme espanyol molt simplista i culpable del fracàs espanyol. Un nacionalisme fossilitzat, poderosament influït per l’herència tòxica i invisible del franquisme, dominat pel PP-UPyD-Cs, per gran part del PSOE i una bona part d’IU. La desgràcia d’Espanya és aquesta mena de nacionalisme espanyol. El de Podemos em sembla que beu d’altres fonts, encara no el tinc classificat. No sé si seran prou valents per reivindicar-lo ni si hi tenen res a guanyar: el centre del seu projecte és un altre, ja veurem cap a on van. I fins on arriben. Desitjo que arribin lluny, sí, però hi ha més vida i més esquerra més enllà de Podemos.

L’estelada ha estat al balcó uns cinc-cents dies, calculats a ull. Fins avui, el darrer dia de gener de 2015.

Per posar una bandera al balcó no cal fer un acte de fe absoluta. Per posar l’estelada no cal ser independentista. M’explico. Tinc simpatia pel que significa l’estelada: crec que tothom té el dret a discutir i decidir si es queda, com es queda o si se’n va. Catalunya té aquest dret i l’acabarà exercint tard o d’hora: penso seguir-hi ajudant, modestament, en tot el que pugui. I ja decidiré en el seu moment, amb tota llibertat. Sabent que mai no he estat ni estaré antiespanyol i que la llengua castellana continuarà essent tan meva com la catalana: a mi Espanya no em fa fàstig ni em roba, els que em roben i em maltracten són unes elits espanyoles i catalanes que estan enfonsant Catalunya i Espanya.

Per tant, continuo volent decidir, al costat de la gent que vol això de veritat i no marejar la perdiu pels segles dels segles. Dret a decidir, sí. Per a moltes més coses: un país assembleari no funcionaria, però sí que necessitem decidir democràticament unes quantes grans qüestions.

L’estelada és també un símbol que diu: volem més i millor democràcia. I que no ens prenguin més el pèl. Em cansa, em cansa molt, que em facin trampa i m’intentin enganyar dient-me que votar és impossible, il·legal o impensable. No suporto que ens tractin com si fossim idiotes, i la “triple casta” espanyola i catalana (política, econòmica, mediàtica) ho fa diàriament.

Hi he pensat molt els darrers mesos. M’he mirat molts matins l’estelada i m’he preguntat què penso realment, què vull, què crec que és el millor. Ho començo a saber, crec. Agafar la Catalunya d’avui, tal qual, i independitzar-la d’Espanya és la millor manera d’anar cap al desastre. Seria idèntica a Espanya, amb una altra bandera i un altre nom, amb una casta político-financera idèntica, però disfressada com si fos nova. A sobre, com si ens vingués a alliberar i salvar la vida. Canviar el Rajoy pel Mas, o el que representen l’un i l’altre, no funcionarà.

Si no canviem abans Catalunya, més valdrà demanar asil polític (i sobretot econòmic) a algun país seriós i moderadament decent.

Abans de la independència -o almenys en paral·lel- està la decència. I d’això no se’n parla gaire: cada dia més, però encara poc. L’únic camí per conquerir-la és fer molts grans canvis. No simplistes, no canvis de pancarta i d’eslògan facilet. Canvis a fons, seriosos, que ens han d’implicar a tots: és el país sencer -Catalunya, Espanya- que ha de fer una mutació.

Per tant, la prioritat no és l’estelada, sinó fundar un nou país que valgui la pena. Per mi, es pot dir Espanya si és un país digne, lliure, obert, amb futur. I si sap respectar (millor entendre i estimar, però almenys respectar) el que és Catalunya. I si no, doncs ja s’ho faran, i via lliure per fotre el camp. Preferiria que no fós així, però no hi tinc grans inconvenients. Es pot intentar una última vegada canviar Espanya? Potser sí, tot i que dubto moltíssim que ens en sortim. Catalunya sí que pot canviar, amb Espanya o sense, d’això n’estic cada dia més convençut. Però sense tota la crosta que ens ha portat a aquest carrer sense sortida.

No sé si tornaré a posar una bandera al balcó.

La bandera pirata no em desagradaria: la millor, per als temps que corren. No deixa de ser una bandera de llibertat, romàntica, aventurera. O la grega, que em sento molt meva. O la francesa, que tota la vida m’ha tingut el cor robat.

L’europea també estaria bé, però ara per ara seria com hissar la bandera del Club Bilderberg mentre sona l’himne del FMI: va a ser que no.

La nordamericana m’encantaria: la part millor del somni americà sempre m’ha agradat, però s’ha perdut pel camí, inclòs el gran “bluff” de l’Obama, què hi farem. I la bandera roja de-les-esquerres-de-veritat també molaria, però aquest és un altre tema, ple de decepcions i estafes, i no acabaríem mai.

O sigui que la terrassa es quedarà sense bandera.

Hi ha dues oliveres i una figuera, ara sense fulles. I unes quantes plantes d’àloe vera, quatre palmeres mitjanes, sàlvia, romaní… I al bon temps, algunes tomaqueres i pebrots: un hortet amateur.  Possiblement són millors banderes que un tros de drap. I diuen més coses, més profundes i senzilles, més honestes.


Com a bandera de futur, una olivera mediterrània no està malament. Em faltarien un cep i una bona mata de lavanda, i ja seria perfecte.

(31 gener 2015)

PS) De música de fons, potser estaria bé posar una cançó com aquesta. Trista, sí. Però també és un himne ple de vida i d'esperança, segons com tinguis el cor quan l'escoltes...


(La traducció és tronadeta, què hi farem, però s'entén bé el sentit de la lletra)

Share this:

 
Copyright © El blog de Joan Rovira. Designed by OddThemes