Espanya
és així. Singular, com a mínim. I la crisi té la virtut (que ens podíem haver
estalviat, però que haurem d'empassar-nos fins a la darrera i més amarga de les
seves conseqüències) de posar-nos davant dels ulls la mena de país que tenim i
que hem fet o que ens han fet. A quin país del món poden fer fallida les
autopistes? Potser a l'Uzbekistan? No, a Espanya. Ja en tenim unes quantes que
estan a dos mil.límetres de l'abisme. Cap d'elles a Catalunya, evidentment:
aquí les autopistes es fan com cal, amb esclaus condemnats a utilitzar-les pels
segles dels segles, i si paguen amb visa, molt millor. En tenim nou de molt
fotudes, entre les quals les radials de Madrid, la Madrid-Barajas, la
Madrid-Toledo i la Cartagena-Vera.
Què pensa fer l'Estat? El mateix que amb la
banca: nacionalitzar-les. Es a dir, socialitzar pèrdues. Una estratègia molt
similar a la de l'AVE: paguem entre tots trens futuristes que no porten enlloc,
absolutament ruïnosos, però que ajuden a consolidar la unitat d'Espanya. Tranquils:
a Catalunya, si fós possible, faríem el mateix, el nacionalisme enterboleix els
números i les neurones a qualsevol indret del món. Aquí també faríem un AVE
entre Picamoixons i Sant Just de Fostcentelles, pel bé de la pàtria. L
a
diferència és que no podem fer AVEs (el de França el veuran els nostres néts,
amb una mica de sort) i que només ens permeten tenir alguns descomptes en les
autopistes de peatge. D'autovies, a l'estil hispànic, no en tenim, i les poques
que podríem tenir, com el quart cinturó, les matem nosaltres mateixos: si fos
de peatge ja estaria fet, oi que no ens hem d'enganyar més del compte? Doncs
això. Ara només ens faltava rescatar autopistes inútils, perquè l'AVE ja el
tenim rescatat amb efectes retroactius. Fa goig de veure com hem entès en
aquesta península això de ser europeus i competitius i dinàmics: una sèrie de
peatges ruinosos i orientats cap al no-res.
Ah, perdó, gairebé me n'oblidava:
la culpa és de la crisi, clar.