El país que anava com una moto

Barcelona és la ciutat europea amb més motos per nombre d’habitants. I Catalunya serà aviat el país amb menys fabricants de motos per nombre d’habitants. Genial. La història de la nostra indústria motociclista és brutalment reveladora sobre la deriva d’aquest país... 

Fa anys, dues o tres dècades, érem una potència mundial en aquest sector. Sanglas, Bultaco, Montesa, Ossa, Derbi… Fa uns dies, Yamaha va tancar la única fàbrica que tenia aquí, al Vallès Oriental. Tot i que l’any passat era una factoria rendible, se l’emporten a França, no a la Xina o a Vietnam, que és al que ja estem acostumats. La marxa de Yamaha tanca una història que diu molt sobre nosaltres fins i tot als que, com servidor, no hi entenem gens de motos. Però això no va de motos, sinó d’una altra cosa. 

La Sanglas, que era la moto de la Guàrdia Civil, va néixer a la postguerra a Manlleu. Als anys 70, Yamaha va anar entrant en la firma (cavall de Troia per introduir-se a Espanya i Europa, vaja), fins que se la va quedar al 1989. Ara Yamaha se’n va i adéu llocs de treball. Bultaco i Ossa se’n van anar també pel desaigüe a principis dels 80. La Montesa (que té un santuari al Mnactec, a Terrassa) va resistir una mica més, fins que Honda se la va quedar. La política industrial espanyola (anti-política, molt sovint) va ser un factor important en la desaparició d’aquestes històriques companyies. Però també el progressiu afebliment de la vocació industrial del país: el turisme, i després el totxo, estaven cridats a fer-nos rics... La història de Rabasa-Derbi és un altre drama. Nascuda als anys vint, va ser tot un referent als seixantes i setantes (la llegenda d’Angel Nieto, la Coyote, la Variant…), per acabar a partir del 2001 en mans dels italians de Piaggio. 

En resum: comprem les motos aquí, per generar beneficis, finançar fàbriques i llocs de treball al Japó, a França, a Itàlia o a la Xina. La història de la indústria de motocicletes nacional és literalment per posar-se a plorar, un perfecte retrat de la incapacitat d’aquest país per consolidar-se com una autèntica potència industrial. I ara, en comptes de fer política industrial (i fer córrer el crèdit), el que fem és retallar, escanyar, ofegar. Una estratègia (del goverm actual, sí, però del PP també) que no generarà feina ni riquesa. Ni crèdit per comprar motos.

Share this:

 
Copyright © El blog de Joan Rovira. Designed by OddThemes