I tu, què faràs el 9-N?


Doncs mira, no sé. Depèn una mica de com estiguin les coses. Crec que em llevaré d’hora i llegiré una estona la Constitució del 1978 i un resum del dictamen del Tribunal Suprem del Canadà del 1998: lectures rares, ja ho sé, però molt recomanables si volem ser ciutadans de veritat i no súbdits de ningú. Plogui o faci sol, el més probable, ara per ara, és que surti a passejar una mica de bon matí. No m’estranyaria gens que acabi anant a parar a un institut. Quin? No sé, algun n’hi haurà, oi? Allà possiblement em trobaré més gent, matinera i neguitosa. Els diumenges al matí la Constitució ens permet, generosament, passejar per on vulguem: tanmateix, hi ha diumenges que se sap com comencen però no com acabaran... 

Crec que en aquell moment, si l’institut està obert, entraré, per curiositat, per veure quina mena d’ambient hi ha. I ja posats, com qui no vol la cosa, si em trobo una urna i una papereta -que ja podria ser- no m’estranyaria gens que acabi votant. Casualment, clar. No tots els diumenges et trobes un procés participatiu quan surts a donar el volt o a comprar els diaris o el pa: un dia és un dia. I diumenges com el 9 de novembre n’hi haurà pocs en el futur, de manera que segurament aprofitaré l’ocasió. Sí, clar, ja sé que serà un acte simbòlic i sense validesa legal, però que algú m’expliqui de què serveixen els referèndums consultius i legals. O no són també macro-enquestes?  O és que m’he perdut alguna cosa i resulta que ara els referèndums a Espanya són vinculants i per tant decisius de veritat? Sigui com sigui, ja sé també que m’autodetermino cada vegada que hi ha eleccions o decideixo la roba que em poso al matí. 

Si les meves previsions per al matí del 9N acaben essent inviables i no hi ha manera de votar, que no pateixin, que m’ho prendré relativament bé. No seré l'únic. Simplement la propera vegada que pugui autodeterminar-me legalment tindré les coses encara més clares i actuaré en conseqüència, independentment de què a mi m’hauria agradat trobar una solució millor dintre d’una Espanya que segurament els que monopolitzen el patriotisme no volen que existeixi mai. 

Per tant, si no és el 9N, que ens diguin quin diumenge els sembla bé... Una mica més endavant? Passat festes? D'acord, tranquils, que ja passarem comptes... Mentrestant, ens van carregant de raons per votar.

(1 novembre 2014)

Share this:

 
Copyright © El blog de Joan Rovira. Designed by OddThemes